رئیس کمیته ملی موزه های ایران با اشاره به اینکه توسعه پایدار با ایجاد زیر ساخت های فرهنگی به وجود می آید گفت: اقتصاد فرهنگ پایدارترین و سود آورتری نوع اقتصاد است.

به گزارش صبح کیش به نقل از فیدارنا؛ مجید ملانوروزی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در نشست شب میراث فرهنگی کیش که با حضور سید احمد محیط طباطبایی برگزارشد با اشاره به اینکه توسعه بدون زیرساخت های فرهنگی امکان ندارد اظهار کرد: در دنیای امروز کشورهایی توسعه یافته شناخته می شوند که داراری زیر ساخت هایی چون موزه، نمایشگاه ها، اپراها و سینما و تئاترها را در خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جزیره کیش با تمام سابقه ای که در حوزه گردشگری و شهرسازی دارند از موزه و نگارخانه و فضاهای فرهنگی متناسب تهی است تاکید کرد: کشورهای بزرگ گردشگری از تمام میراث ماندگار خود در این موضوع استفاده کرده اند و کشورهای حاشیه خلیج فارس که از این میراث بی بهره اند در این قالب فرهنگ سازی می کنند اما در کیش و ایران کمتر به این موضوعات پرداخته شده است.

معاون گردشگری سازمان با اشاره به بهره گیری از اساتید و کارشناسان حوزه های گردشگری و میراث فرهنگی در رونق گردشگری کیش بر شکل گیری ساختار اجتماعی حوزه گردشگری بر پایه میراث فرهنگی تاکید کرد.

سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران و مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این نشست با بیان اینکه مه کسانی که در کشور فعالیت می کنند به دنبال توسعه و ارتقاء شراط هستند افزود: توسعه امری همیشگی بوده و هست اما توسعه در تمام تاریخ گذشته بشربه ویژه تا قرن 18 بر مبنای فرهنگ صورت می گرفت.

وی ادامه داد: اما از قرن 18 به بعد نظریه پردازان اروپایی توسعه را بر مبنای اقتصاد شکل دادند و در قرن 19 و 20 بیشتر رشد و محل زندگی انسان بر مبنای این توسعه دچار آسیب شد.

به گفته این کارشناس در گذشته شیوه زندگی و رفتار توسعه ایران متفاوت از اروپا بود اما طی یکصد سال اخیر کپی برداری توسعه از اروپا کشور را دچار بحران هایی همچون خشکسالی و از بین رفتن دریاچه ها کرد که امروز به دنبال رفع این بحران ها هستیم. ملتی که در سال 1334 یک سوم سرانه متوسط دنیا آب مصرف می کرد امروز 3 برابر دنیا آب مصرف می کند. در جزیره کیش نیز در سال های گذشته آب ذخیره و استفاده می شد و امروز آب شیرین تولید می شود.

وی تاکید کرد: تغییر فرهنگی که طی چند دهه اخیر روی داده موجب شده تا ما نتوانیم از منابه به درستی استفاده کنیم.

بی تفاوتی به آینده آغاز بحران اقتصادی

طباطبایی با اشاره به اینکه بی توجهی به محیط زیست و میراث فرهنگی انسان هایی هستند که نسبت به آینده کشور و نسل های بعد بی تفاوت هستند افزود: کسانی که مصرف گرا هستند فقط به خود فکر می کنند نه به نسل های فردا و این آغاز بحران است.

وی با تشریح زمینه های رشد اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر طی 3 دهه گذشته اضافه کرد: کشور قطر از زمانی که مبنای توسعه خود را فرهنگ قرار داده و به دنبال ایجاد موزه ها و سرمایه گذاری برروی رسانه و خرید خبرگزاری و ایجاد زیرساخت های فرهنگی بوده شاهد رشد و توسعه قابل توجهی نسبت به دیگر همسایگان خود مانند دبی و ابوظبی بوده است.

این مسئول در کمیته ملی موزه های ایران با بیان اینکه توسعه پایدار با ایجاد زیرساخت های فرهنگی به وجود می آید تصریح کرد: فعالیت در حوزه فرهنگی سودآورترین فعالیت و اقتصاد فرهنگ پایدارترین اقتصاد است.

وی با اشاره به تجربه های ناقص و پراکنده در حوزه اقتصاد فرهنگی با تجربه هایی در حوزه ایجاد زیرساخت های فرهنگی در شهر کاشان و ارتباط آن با توسعه اقتصادی  از ساختمان عامری ها در کاشان یاد کرد و افزود: امروز افراد در کاشان از یک هویت اجتماعی برخوردارند و ایم امر توسعه اقتصادی را تسهیل کرده است.

این کارشناس میراث فرهنگی تاکید کرد: باید ایرانی‌بودن‌مان را در شکل فرهنگ مادی، معنوی و جغرافیایی که در آن شکل گرفته و استقرار پیدا کرده دریابیم و درک کنیم. آن‌چه که سال‌ها ایرانی مانده و در هزاران سال استمرار پیدا کرده، فرهنگ است که براساس یکسری شاخص که هویت آن را تشکیل می‌دهد، شکل گرفته. درک این هویت نگاه همگان را نسبت به موضوع توسعه یا ترقی تغییر می‌دهد. اگر توسعه مدرن و سنت را در مقابل نو و کهنه قرار دهیم، می‌بینم که تمامی کهنه‌ها در هویت ایرانی ادامه دارند و نه تنها از بین نمی‌روند بلکه نو می‌شوند و بر این اساس قرار نیست که یک سنت از بین برود و مدرن در برابر آن قرار گیرد.

کیش پل تجارت وشبکه ارتباطی جهان در دوران گذشته

رئیس کمیته ملی موزه های ایران در ادامه با بیان اینکه کیش در میان دیگر جزایر خلیج فارس از مزیت های بالاتری برخوردار است اضافه کرد: کیش از معدود جزایری است که بخش بومی و شهر تاریحی خود را حفظ کرده است.

وی با یادآوری اینکه جزیره کیش در گذشته محل تجارت مروارید بوده است افزود: ما در جزیره ای زندگی می کنیم که از یک هویت و مزیت بالایی برخوردار است به تاریخ و داستان هایی که در رابطه باحضور سعدی شاعربلند آوازه ایرانی اشاره کردو افزود: در گلستان از مکانی یاد شده است که تجارت از مدیریته تا چین را به هم متصل می کند و این مکان ارزشمند و مهم جایی به جز جزیره کیش که یک جهان ارتباطی را شکل می دهد و یک اقتصاد پویا دارد نیست.

فرهنگ و سنت های بومی پایه و اساس تجارت گردشگری

این کارشناس با اشاره به اینکه اغذیه های بومی و سنتی نیز از دیگر مزایای جذب گردشگری است افزود: شهری که مبتنی بر تجارت گردشگری است شهری است که باید مبنای خود را فرهنگ و سنت ها قرار دهد و کیش می تواند حتی ساختمان های جدید را در یک پروسه فرهنگی و تاریخی قرار دهد تا جذابیت های بالاتری برای گردشگران ایجاد کند زیرا کیش دارای بخش تاریخی خاص با قدمت تاریخی بالایی است.

وی تجارت خاطره را از جمله پررونق ترین تجارت های جهان برشمرد و افزود: حوزه فرهنگ با تمام داشته هایش می تواند زمینه ساز توسعه و رونق یک شهر باشد.

طباطبایی تاکید کرد: کیش تنها یک لوکیشن نیست و برای پایداری خود باید ارزش های خود را بازشناسی و بازسازی کرده و در زیرساخت های فرهنگی پیشروباشد.

وی با بیان اینکه ایران دارای هویت واصالتی است که بسیاری از کشورها از آن برخوردار نیستند و تلاش می کنند تا هویت مصنوعی برای خود بسازندو از آن استفاده کنند خاطر نشان کرد: با وجود همه این اصالت و هویت ایران و کیش نباید از کشورهایی که تلاش می کنند تا از هویت مصنوعی برخوردار شوند جا بمانند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.