کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کیش گفت: عملیات واکسیناسیون تکمیلی پناهندگان و مهاجران از دهم دی و غربالگری و بیماریابی با تکیه بر مالاریا و سل از بهمن امسال در کیش اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش، ابراهیم مرادی گفت: ارائه خدمات بهداشتی درمانی به اتباع غیر ایرانی در قالب مراقبت‌های اولیه بهداشتی همواره در حال انجام بوده و تلاش می‌شود این خدمات روز به روز توسعه و ارتقاء یابد.

وی تصریح کرد: براساس آمار رسمی وزارت کشور حدود یک میلیون نفر پناهنده مجاز در کشور ساکن هستند و ۹۷ درصد آن افراد پناهنده افغانستانی، پاکستانی و عراقی هستند و پیش بینی می‌شود به همین مقدار به شکل غیر مجاز وارد کشور شده اند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کیش گفت: در دو دهه گذشته، همواره بیش از چهارده درصد بیماری سل شناسایی و درمان شده است.

مرادی با بیان اینکه بیماران مبتلا به سل در کشور را اتباع غیر ایرانی تشکیل می‌ دهند، گفت: متاسفانه این نسبت در طول پنج سال گذشته سی و پنج درصد افزایش داشته است.

وی افزود: شیوع بیماری سرخک در سال جدید میلادی در افغانستان در ده سال گذشته بی سابقه بوده است و ۴۱ هزار و ۸۰۷ نفر مبتلا در افغانستان گزارش شده است و از ابتدای امسال نیز ۱۴۰ بیمار مبتلا به سرخک در کودکان غیر ایرانی ساکن کشور شناسایی شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: ارائه خدمات بهداشتی درمانی به جمعیت اتباع غیر ایرانی در قالب مراقبت‌های اولیه بهداشتی که شامل خدمات مختلفی است را شامل می‌شود و همواره در حال انجام بوده و تلاش می‌شود این خدمات روز به روز توسعه و ارتقاء یابد.

وی تصریح کرد: عملیات واکسیناسیون تکمیلی پناهندگان و مهاجران از دهم تا بیست و یکم دی امسال و غربالگری و بیماریابی افراد علامت دار، تازه وارده شده با تکیه بر بیماری‌های مالاریا و سل از بهمن به مدت ۲ ماه انجام خواهد گرفت.

مرادی خاطرنشان کرد: این طرح با مشارکت سازمان جهانی بهداشت، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، معاونت سلامت و تندرستی آموزش و پرورش، صداوسیما، استانداری، فرمانداری، بخشداری‌ها و نیروی انتظامی انجام خواهد شد.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کیش گفت: افزایش آگاهی و رفتار بهداشتی، تقویت ارتباط اتباع غیر ایرانی با مراکز بهداشتی درمانی، ارتقای پوشش واکسیناسیون در کودکان غیر ایرانی زیر ۱۵ سال، انجام واکسیناسیون تکمیلی با فلج اطفال و سرخک وسرخجه کودکان زیر ۱۵ سال، بیماریابی و غربالگری سل در افراد بالای ۱۲ سال و واکسیناسیون کووید افراد بالای ۵ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده اند از اهداف پیش بینی شده برای این طرح است.

مرادی گفت: پیش بینی می‌شود در پایان طرح ۲ میلیون نفر از اتباع غیر ایرانی و ۵۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال، ۴۰۰ هزار نفر بالای ۱۲ سال برای غربالگری سل تحت پوشش قرار گیرند.

وی تصریح کرد: اتباع ایرانی که در مناطق با تراکم بالای جمعیت غیر ایرانی زندگی می‌کنند نیز می‌توانند تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

مرادی افزود: این عملیات در جزیره کیش نیز مانند ۲۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور به طور همزمان از دهم دی ماه در ۳ پایگاه بهداشتی صدف، روبروی بازار پردیس یک، کلینیک خانواده و پایگاه بهداشتی سحر واقع در شهرک سحر در شیفت صبح ساعت هشت تا سیزده و مرکز خدمات جامع سلامت بوعلی واقع در صفین در دو شیفت صبح از ساعت هشت تا سیزده و نوبت عصر از ساعت ۱۷ و ۳۰ تا ۲۰ انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اتباع خارجی فارغ از هر ملیت و اینکه به شیوه قانونی و یا غیر قانونی وارد کشور شده اند می‌توانند برای انجام غربالگری و واکسیناسیون به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کیش گفت: در این عملیات حدود هزار نفر زیر ۱۵ سال و هزار نفر بالای ۵ سال و هزار و دویست نفر بالای ۱۲ سال و حدود ۶ هزار نفر از اتباع خارجی در جزیره کیش تحت غربالگری و پوشش واکسیناسیون قرار بگیرند.

مرادی گفت: بیش از ۵۰ نفر از نیرو‌های مرکز بهداشت کیش به مدت ۳ ماه در اجرای این طرح مشغول به خدمت خواهند بود.

وی افزود: ساکنان و اتباع خارجی جزیره کیش می‌توانند برای کسب اطلاع از چگونگی اجرای طرح با شماره تلفن ۴۴۴۳۰۳۴۶ با پیش شماره ۰۷۶ واحد کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و یا شماره ۴۴۴۳۲۴۲۴ با پیش شماره ۰۷۶ مرکز بهداشت بوعلی تماس بگیرید.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.