ایران یکی از معدود کشورهای دنیا است که در آن اغلب جاذبه‌های گردشگری و شهرهای متفاوتی از نظر اقلیمی می‌توان یافت. شهرهای کم‌نظیر، زیبا و دوست‌داشتنی که هرکدام تاریخچه‌ای به اندازه یک تمدن عظیم دارند. در این مطلب قصد بررسی داستان پیدایش جزیره و جاهای دیدنی کیش را داریم با ما همراه باشید.

داستان جزیره کیش

ایران یکی از معدود کشورهای دنیا است که در آن اغلب جاذبه‌های گردشگری و شهرهای متفاوتی از نظر اقلیمی می‌توان یافت. شهرهای کم‌نظیر، زیبا و دوست‌داشتنی که هرکدام تاریخچه‌ای به اندازه یک تمدن عظیم دارند. این کشور از غرب به شهرهایی مثل خوزستان در شرق با سیستان در شمال با شهرهای آذربایجان و مازندران و در جنوب با جزیره قیس یا مرجانی و بندر عباس عظمت و بزرگی خود را به رخ جهانیان می‌کشد. در این مطلب قصد بررسی داستان پیدایش جزیره و جاهای دیدنی کیش را داریم با ما همراه باشید.

ماجرای کیش

در گذشته‌های دور جزیره‌ای چهار فرسنگی با باغ‌های بزرگی از نخل و ساحل بسیار زیبا در خلیج فارس شناخته می‌شد که به آن قیس می‌گفتند. کم‌تر کسی فکرش را می‌کرد که این جزیره دور افتاده روزی یک میلیون و 700 هزار مسافر را به خود ببیند و امکاناتش با شهرهای فرنگی برابری کند. با این‌حال همان روزها هم چشم طمع بسیاری از حکومت‌ها دنبال جزیره زیبای مرجانی ایران بود. این جزیره که پیشینه‌اش به دوران هخامنشی برمی‌گردد از همان دوران تا زمان خلفای اموی زیر نظر ایران اداره می‌شد. پس از آن چند سال به‌دست امویان و سال‌های بعد نیز به‌دست دیگر پادشاهان اداره شد تا اینکه پس از اشغالش به دست پرتغالی‌ها در سال 912 هجری شمسی سال 1031 عباس میرزا دوباره آن را زیر بیرق کشور خودمان آورد. جزیره کیش همیشه به‌عنوان محلی برای تفریح و تجارت شناخته می‌شد. در دوران محمد رضای پهلوی هیئتی متشکل از اعضای ایرانی و آمریکایی برای بررسی استعدادهای این جزیره حاضر شدند و شاه تصمیم گرفت از آن به‌عنوان محل تفریح خود و خانواده‌اش استفاده کند.

آن چیزی که هم اکنون به‌عنوان زیرساخت‌های اصلی این جزیره شناخته می‌شود، مثل فرودگاه، بار و هتل‌های قدیمی باکیفیت از همان دوران است و پس از آن در انقلاب بازسازی شدند. جاهای دیدنی کیش بسیار زیادی است که در ادامه تعدادی از آن‌ها را با سرگذشتشان تعریف خواهیم کرد.

 {image path="images/2021/03/95968e3a0b.jpg"}

جزیره مرجانی کیش

جزیره مرجانی پس از انقلاب به‌دست خود مردمش و توسعه‌هایی که با جذب سرمایه‌های خارجی شکل گرفت، عظمت بیشتری پیدا کرد. از هتل‌های پنج ستاره و چهار ستاره گرفته تا مجموعه‌های تفریحی ورزشی و استخر و... کم‌تر کسی فکر می‌کرد روزی این جزیره با استفاده از همین جاذبه‌های طبیعی بتواند جزیره‌ای با نام و آوازه کیش شود. این جزیره اولین منطقه آزاد تجاری ایران نیز انتخاب شد. از همان دوران، تجارت هم یکی از شاخه‌های اصلی کسب درآمد در این جزیره بود و به همین دلیل سرمایه‌های هنگفتی به سمتش رفت. جزیره مرجانی ایران و قشم هر دو به‌عنوان دو رقیب قدیمی در خلیج فارس شناخته می‌شوند و البته هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی این جزیره قدیمی است. حریره که در اصل در اثر تخریب بندر سیراف و نیاز مردم به شهر و بندری جدید ایجاد شد، هم اکنون فقط دیوارهایی بازسازی شده است که مردم برای مشاهده آن سر و دست می‌شکنند. این مکان تاریخی پیشینه‌ای مربوط به سده پنج تا 10 هجری قمری دارد و در سال 76 در سازمان اسناد تاریخی کشور ثبت ملی شده است.

کشتی به گل نشسته یونانی

یکی از جاذبه‌های گردشگری این جزیره که بازدید از آن در فکر بسیاری از مسافران کیش است، کشیتی یونانی نام دارد. این کشتی در اصل ساخت انگلیس است و فقط به‌دلیل آخرین صاحب آن که فردی یونانی بوده به آن کشتی یونانی می‌گویند. غروب چهار مرداد سال 45 روزی بود که مردم پس از خواب یک شی جدید لب ساحل شهر مشاهده کردند. کشتی عظیم‌الجثه‌ای که به گل نشسته بود و هیچ‌گونه نمی‌توانستند آن را برگدانند. تا همین امروز هزینه‌های زیادی برای بازگشت این کشتی به دریا انجام شد؛ اما صاحبان و شرکت صاحب حق بیمه پس از مشاهده وضعیت و خرابی‌هایی که پس از سال‌ها برایش به وجود آمد، در اصل کشتی را در ساحل جزیره رها کرده است.

 {image path="images/2021/03/f109ddc708.JPG"}

شهر زیرزمینی کاریز

اگر تاکنون تجربه سفر در تونل‌هایی با سقف‌های درخشان پر از صدف و مرجان را نداشتید، پیشنهاد می‌کنم سری به قنات و شهر زیرزمینی کاریز بزنید. مجموعه قنات‌های 10000 ساله‌ای که وسعت بسیار زیادی دارد و طوری حفر شده‌اند که سقفش با لایه‌ای از مرجان پوشیده شود. این مجموعه که توسط فردی به‌صورت خصوصی بازسازی شده، هم‌اکنون به‌عنوان بازارچهای زیرزمینی برای بازدید عموم آزاد است و هنر دست مردم این سرزمین را چه روی میز و چه روی دیوارها به همه نمایش می‌دهد.

پایاب جزیره مرجانی

پایاب یا گُدار بخشی از رود یا هر ساختار آبی است که کم‌ترین گودی را نسبت به دیگر قسمت‌ها داشته باشد. این بخش می‌تواند شانه‌های دو سوی رود یا بخشی از رود را که به واسطه برآمدگی یا پهن شدن آب گودی کمی پیدا می‌کند، دربرگیرد. معمولا پایاب‌ها در رودپیچ‌ها بیشتر دیده می‌شوند. در بخش‌های پایین دستی رود نیز می‌توان گدار را دید که آب فضای زیادی برای پهن شدن بر روی زمین پیدا می‌کند. پایاب‌ها زمینه مطلوبی را برای ذخیره بخشی از آبرُفت‌های رود فراهم می‌کنند. در جزیره مرجانی پایاب بزرگی به‌وجود آمده که بازدید از آن برای عموم آزاد است.

{image path="images/2021/03/36536ef185.JPG"}

درصورتی‌که تجربه‌ای از سفر به جزیره مرجانی ایران و داستانی از جاهای دیدنی کیش می‌دانید، آن را با دیگر کاربران این سایت نیز به‌اشتراک بگذارید. این کار شما باعث حفظ داستان‌های سینه به سینه‌ای می‌شود که سال‌ها حفظ و به دیگران منتقل شده‌اند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.