رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه فعلا اجرای رای دیوان عدالت اداری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما متوقف شده‌ است، گفت: با دستور برای توقف اجرای رای، هیچ ایرلاینی اجازه افزایش قیمت بلیت را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش به نقل از خبرنگار اقتصادی ایلنا، از اتفاقات عجیب در بازار فروش بلیت اینکه ایرلاین‌ها مدعی هستند با رای دیوان عدالت اداری مجاز به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما هستند و با استناد به همین رای دیوان در چند روز گذشته قیمت بلیت برخی از مسیرها تا 50 درصد هم افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر سازمان تعزیرات علیه شرکت‌های هواپیمایی که با رای دیوان قیمت بلیت را افزایش داده‌اند، اعلام جرم کرده و وزارت راه و شهرسازی هم می‌گوید مبنا و ملاک برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما همان نرخ‌های مصوب در خردادماه سال جاری است. در این میان مسافر و مردم قربانی این چانه‌زنی‌ها ‌شدند و در شرایط نایابی بلیت هواپیما مجبور به پذیرش این افزایش قیمت‌ها هستند.

در این باره «محمدرضا رضایی کوچی» رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا از توقف اجرای دیوان عدالت اداری برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما خبر داد و گفت: در شرایطی قرار داریم که اگر قیمت بلیت هواپیما بیشتر از این اعداد و ارقام شود، بلیت برای برخی از طبقات جامعه هم خارج از دسترس می‌شود. در حال حاضر بلیت هواپیما محدود به درصد خاصی از جامعه شده‌ است و افزایش قیمت‌ها صنعت گردشگری را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: صنعت هوایی به صنعت لوکسی تبدیل شده که تنها عده‌ای خاصی امکان استفاده از آن را دارند و با هرگونه افزایش قیمت برای بلیت هواپیما مخالف هستیم.
رضایی کوچی گفت: در همین شرایط بلیت هواپیما از سبد خانوار 80 درصد خانوار ایرانی حذف شده‌است.

وی با بیان اینکه حتی با افزایش قیمت‌ها هم متقاضیان دسترسی به بلیت هواپیما ندارند و با کمبود بلیت در بازار مواجه هستیم، اظهار داشت: هر چند که تعدادی هواپیما به ناوگان اضافه شد اما این تعداد پاسخگوی میزان نیاز و تقاضا نیست. هر چند تعدادی هواپیما وارد شد اما از سوی دیگر تعدادی هواپیما هم به جمع هواپیماهای زمینگیر پیوستند و در حالی که تعداد هواپیماهای فعال به 200 فروند هواپیما هم نمی رسد برای پاسخ به تقاصای موجود تعداد ناوگان فعال باید حداقل به 400 فروند هواپیما برسد.

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: فعلا اجرای رای دیوان عدالت اداری برای افزایش قیمت بلیت هواپیما متوقف شده‌است، هیات عمومی دیوان از رییس دیوان دستور متوقف کردن اجرای این رای را اخذ کرده‌است و با دستور توقف اجرای رای، هیچ ایرلاینی اجازه افزایش قیمت بلیت را ندارد.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.