سیما علیپور، کارگردان تئاتر اهل جزیره کیش در گفتگویی اظهار کرد: برای اجرا کردن تیاتر «بیدار شدن» تمرین‌های‌مان را از حدود یک ماه پیش و اواسط شهریورماه به صورت جدی شروع کردیم.

سیما علیپور، کارگردان تئاتر اهل جزیره کیش در گفتگویی اظهار کرد: برای اجرا کردن تیاتر «بیدار شدن» تمرین‌های‌مان را از حدود یک ماه پیش و اواسط شهریورماه به صورت جدی شروع کردیم.
وی درهمین خصوص اضافه کرد: این کار نوشته کوری توماس است و با 2شخصیت زن در جزیره کیش به روی صحنه رفت.
علیپور به موضوع نمایش یادشده اشاره کرد و افزود: داستان مربوط به بیماری سرطان سینه در 2زن و با 2موقعیت اجتماعی متفاوت است که یکی از طبقه مرفه و دیگری از طبقه فقیر هستند.
این فعال حوزه هنرهای نمایشی جنوب کشور ادامه داد: در اصل متن تغییری ایجاد نکردیم ولی با توجه به این مهم که بحث سرطان سینه یک مقوله کاملا جهان‌شمول است و هر شخصی در هر جای دنیا ممکن است به آن مبتلا شود، ترجیح دادیم که به ملیت شخصیت‌های اصلی نمایشنامه کوری توماس اشاره نکنیم.

{image path="images/2020/10/a891644ec8.jpg"}
وی ضمن ارائه توضیحات تکمیلی بیان کرد: در روایت اصلی یک زن در یکی از نقاط دورافتاده آفریقا زندگی می‌کند و دیگری نیز یک طراح مطرح دکوراسیون در نیویورک است که ما در این اجرا به جغرافیای زندگی آنها ورود نکرده و مکان‌ها، زمان‌ها و اسامی را حذف کردیم.
علیپورهمچنین با اشاره به اینکه برای انتقال پیام بعد از حذف جغرافیا، از پوشش، لحن و نوع صحبت بهره گرفتیم، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی و پاندمی ویروس کرونا، بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و کنش‌های هنری در سراسر دنیا لغو شد ولی واقعیت ماجرا اینجاست که من نمی‌توانم از تیاتر دور باشم، به همین خاطر این کار را اجرا کردیم.
{image path="images/2020/10/56952661e6.jpg"}
تیاترزنده است
این کارگردان تئاتر اهل جزیره کیش در ادامه بیان کرد: بعد از اینکه دیدیم در شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان و مشهد، در همین شرایط هم تیاتر زنده است ما هم تصمیم گرفتیم که در جزیره کیش فعالیت خود را دنبال کنیم.
وی در بخش دیگری از این گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هفته‌نامه آوای کیش تصریح کرد: با توجه به اپیدمی کرونا، اجرای تیاتر در کیش محقق نمی‌‎شد و ما با علم به همین موضوع، با انتخاب یک اجرای کافه‌ای تیاتر را به میان مردم بردیم.
این فعال حوزه هنرهای نمایشی جنوب کشور در ادامه عنوان کرد: همانطور که گفته شد این کار 2شخصیت زن دارد که در طول اجرا دیالوگی میان آنها برقرار نمی‌شود و هر کدام به صورت کامل مونولوگ‌هایی جدا دارند.

{image path="images/2020/10/f5d30ca1b1.jpg"}
وی با بیان این مهم که نمایش بیدار شدن در درون‌مایه خود با ترس آغاز و در نهایت با امید به پایان می‌رسد، اضافه کرد: دوست داشتیم در شرایط فعلی کشور و درگیری مردم با مبارزه با ویروس کرونا پیامی با مضمونی امیدوارکننده در این اجرا داشته باشیم.
علیپور اظهار کرد: قرار بر این بود که دهم و یازدهم مهرماه آخرین اجرای ما در کافه کاکتوس جزیره کیش برگزار شود که بعد از تماس متولیان بهداشت جزیره کیش مبنی بر شرایط نامساعد کنونی، این 2اجرای پایانی لغو شدند.
این کارگردان تئاتر اهل جزیره کیش خاطرنشان کرد: در ابتدا با مسئولان کافه برای 6اجرا به توافق رسیده بودیم که در نهایت کار با 3اجرا در جزیره کیش به پایان رسید.
وی در همین خصوص اضافه کرد: در شب نخست اجرا که غالبا هنرمندان و اهالی تیاتر جزیره حضور داشتند بازخورد کیفی بسیار خوبی گرفتیم، اتفاقی که در اجراهای بعدی متاسفانه شاهد آن نبودیم.
این کارگردان تئاتر اهل جزیره کیش بیان کرد: نمیدانم چگونه حسم را بیان کنم ولی به نوعی از مردم کیش دلخور هستم، البته قبول دارم که مردم در این شرایط بیشتر علاقمند هستند که شاد باشند و حتی قشر جوان هم وقتی به کافه می‌آمدند می‌گفتند که می‌خواهند کار شاد ببینند.

{image path="images/2020/10/b0045c4325.jpg"}
وی ادامه داد: ژانر کمدی بسیار قوی و قدرتمند است ولی باور کنید نیاز است که گاهی کار تلخ هم ببینیم، هر چند که در این کار در نهایت پیام بزرگتری همچون امید را به مخاطب می‌رساندیم.
این فعال هنرهای نمایشی اضافه کرد: این اتفاق تنها مختص تیاتر نیست و ما می‌بینیم به عنوان مثال در سینما هم فیلمی مثل خوب، بد جلف با استقبال آنچنانی مواجه می‌شود ولی بلیت فیلم‌های هنری به حراج گذاشته می‌شوند.
وی بیان کرد: نمی‌دانم در سراسر کشور شرایط به این گونه است یا خیر اما ما در جزیره کیش از این لحاظ فقیرهستیم و برای ارائه ژانرهای جدی و درام با مشکل مواجه می‌شویم.
این کارگردان تئاتر اهل جزیره کیش اضافه کرد: علاوه بر بازی، کارگردانی این کار را نیز برعهده داشتم و خانم مریم محمدی نیز در این اجرا نقش زن دیگر را ایفا کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ازمدیریت کافه کاکتوس تشکر می‌کنم، این مجموعه زحمت تبلیغات مجازی و غیرمجازی اجرا را بر عهده گرفت و محل تمرین و اجرا را در اختیار ما گذاشت. امیدوار هستیم که در آینده بازهم شاهد همکاری بیشتر با این کافه و سایر فضاهای اینچنینی در کیش باشیم.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.