طی روزهای اخیر برق به یکی از اصلی ترین نگرانی های ساکنین و فعالین در کیش تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش،طی روزهای اخیر برق به یکی از اصلی ترین نگرانی های ساکنین و فعالین در کیش تبدیل شده است.ظاهرا بر اساس آنچه اعلام شده است مقدار برق تولیدی نیروگاههای کیش تناسبی با مقدار برق مصرفی جزیره بویژه در فصل پر مصرف تابستان را ندارد و این موضوع منجر به صدور بخشنامه ای مبنی بر کاهش ساعات کاری سازمان و شرکت های تابعه بمنظور کاهش مقدار برق مصرفی جزیره و جلو گیری از قطع برق در سطح جزیره گردید.

بدین منظور جهت بررسی و تحلیل این مسئله نشست خبری مدیر عامل شرکت ماهتاب جنوب کیش در محل این شرکت برگزار شد .به گفته وی عدم همکاری و عدم انجام تعهدات از سوی سازمان مانع اتصال برق مازاد و تولیدی نیروگاه ماهتاب جنوب کیش به شبکه اصلی کیش میشود .
قطبی مدیر عامل نیروگاه ماهتاب جنوب در این نشست خبری اسناد مکاتبات این مجموعه با سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص خرید مولدهای گازی نیروگاهی خریداری شده را به روئیت خبرنگاران رساند و گفت: از سال 95 زمان تصدی آقای مونسان ، موضوع خرید این دو‌ مولد پیگیری شده اما به نتیجه نرسیده است.نکته قابل ذکر اینجاست که سازمان منطقه آزاد کیش سهامدار نیروگاه ماهتاب کیش است اما همکاری لازم با این نیروگاه برای تولید برق و استفاده از دستگاههای مولد انرژی را در آن برهه نکرد.

قطبی در خصوص سوال خبرنگاری که پرسید قرار بود از اول تیر 10 مگاوات برق به ظرفیت تولید کیش از طریق نیروگاه ماهتاب افزوده شود که با این افزایش تولید نیازی به کاهش ساعت کار سازمان منطقه آزاد کیش نبود چرا این امر محقق نشد ؟ گفت: از ابتدای این هفته با اجرای مصوبه کمیته بحران مبنی بر کاهش ساعت فعالیت سازمان منطقه آزاد کیش و ادارات تابعه به اتهام اینکه در تولید برق کوتاهی می کنیم مورد انتقاد مردم قرار گرفتیم .
دامنه این انتقادات گسترش پیدا کرده است اما شرکت ماهتاب کیش براساس موافقتنامه سال 93 بین سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت ماهتاب گستر به منظور تامین نیازهای آب و برق کیش ، بوجود آمده است.
 
این شرکت با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با هدف تولید 100 مگاوات برق و 25 هزار متر مکعب آب در شبانه روز با سرمایه 100 درصدی سرمایه گذار احداث گردیده است.
فاز اول سرمایه گذاری 550 میلیارد ریال و برای تکمیل تاسیسات 1750میلیارد ریال بر اساس قیمت های جاری پیش بینی شده است.
قطبی گفت ، از سال 95 تا سال 97 توانستیم از 63 مگاوات برق تولیدی تنها 2 مگاوات برق به مردم ارائه کنیم از سال 98 تا الان این 2 مگاوات را به12 مگاوات رساندیم.
برق فروخته شده ما تا کنون حدودا 50 درصد ظرفیت و تولید حال حاضر ما ۲۰درصد ظرفیت است و این مشکل به خاطر نبود شبکه است که از سال 92 به شرکت آب و برق واگذار کردند و انحصار استفاده به دست نیروگاه آب و برق است و دو نیروگاه امکان اتصال به هم را به دلیل هم فاز نبودن ندارند.
وی افزود الان هم که ما به هم متصل می شویم در واقع بخشی از شبکه شرکت آب و برق کیش را جدا می‌کنند و به برق ما متصل می‌کنند که کاملا غیر اصولی است و هر لحظه ممکن است نیروگاه ماهتاب کیش به علت انجام این کار غیر استاندارد آسیب ببیند.
ما پارسال 5 مگاوات برق را مبادله کردیم و امسال هم متعهد به تبادل 10 مگاوات برق از اول تیر هستیم اما سازمان منطقه آزاد کیش به جای بهره گیری از این امتیاز ،به منظور کاهش مصرف مصوبه کاهش ساعت کاری را ابلاغ کرد و عملا این توافقنامه را اجرایی نکردند.
قطبی مدیر عامل شرکت ماهتاب جنوب گفت: امسال به تدریج با درآمدی که از فروش انشعاب داریم تولید خود را افزایش می دهیم.
وی افزود: برای حل مشکل آب و برق راه حل وجود دارد.
31 فروردین 1400 به دعوت آقای قلی نژاد جلسه ای تشکیل شد ، قبلا تبادلی انجام داده بودیم چون در زمستان نیروگاه را اورهال می کردیم از آب و برق کمک گرفتیم و توافق کردیم که در بخشی از آن یک مگاوات برق بگیریم و 2 و نیم مگاوات برق تحویل دهیم عملا 9 میلیون کیلو وات برای ما تعهد ایجاد شد. علیرغم آمادگی ما برای پرداخت نقدی این بدهی مقرر شد از اول تیر بصورت برق بدهی ما تحویل آب و برق کیش شود.

قطبی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره بیت کویین که در مجموعه موجود است پاسخ داد:در مرداد 98 قراردادی را با مجموعه ای برای تامین برق 15 مگاوات جهت تولید رمز ارز امضاء کردیم و نقش ماهتاب کیش فقط فروش برق بود در همان زمان برقی را که به بخش مسکونی حدود 80 تومان می فروختیم چون مازاد داشتیم برق را 420 تومان فروختیم .
قرار داد مشروط به تکمیل تجهیزات و اخذ مجوز اقتصادی مرتبط از سازمان منطقه آزاد کیش بود.
در تاریخ 20 آبان 98 شرکت آرین پیرآمید موفق به اخذ پروانه تاسیس شد و از آن زمان به مدت 10 روز به این شرکت برق تحویل دادیم و واحدهای ما دچار سانحه شد و این امر طبیعی است .
از همان تاریخ تا 23 بهمن 98 از شرکت آب و برق کیش برق درخواست کردیم چون مولدها تحت تعمیر بود.
از بهمن 98 تا خرداد 99 با مجوز سازمان منطقه آزاد کیش به این شرکت برق دادیم اما مجدادا با دستور سازمان برق ایشان را قطع کردیم و تا 15 مهر 99 به علت کمبود برق مجموعه تولید بیت کوین متصل نشد.
از 15 مهر تا 15 آبان 99 مجدد برق واگذار شد اما بعد از دریافت نامه ای که به تحریک فردی از سوی وزارت نفت دریافت شد و بهای گاز ماهتاب را بر پایه قیمت گازوییل صادراتی لیتری 6 هزار تومان از سوی شرکت نفت اعلام کردند شرکت آرین پیرامید دستگاهها را خاموش کردند و سرمایه گذار خارجی شرکت مذکور که لهستانی است ایران را ترک کرد.
قرارداد این شرکت مرداد 1400 به پایان می رسد و تقاضای تمدید تا کنون هم نداشتند.
وی در مورد اتصال برق کیش به سرزمین اصلی گفت ،کیش شرایط متفاوتی دارد و هر زمان به امکانات سرزمین اصلی تکیه کرده‌ایم ضربه خوردیم.
وصل شدن برق کیش به سرزمین اصلی از طریق بندر گرزه برای زمان بحران و کمبود است و این طرح مستلزم خرید تجهیزات زیاد و صرف هزینه های بالاست.
تنها هزینه کابل زیر دریایی 72 میلیون دلار است و هزینه کل بیش از 150 میلیون دلار است و اجرای این طرح زمانی که نیروگاه ماهتاب در کیش وجود دارد ضرورتی ندارد.
یکی از مشکلات اتصال ما به سرزمین اصلی آن است که زمان کمبود در جزیره ،سراسر کشور هم کمبود دارند پس چگونه می‌توانند گره‌ای از مشکلات ما بازکنند؟
وی در پایان گفت امیدوارم با تغییر دولت و تغییر دیدگاه‌ها بزرگترین مخزن گازی مستقل کشور استخراج شود و نعمت آن به کیش هم برسد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.