معمار مسجد ثامن الائمه (ع) کیش با اشاره به پیشرفت 90 درصدی ساخت این مسجد گفت:پیش بینی میشود این پروژه مذهبی و فرهنگی در پاییز 1400 همزمان با یکی از اعیاد اسلامی به بهره برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش،محمدوحید صابری معمار مسجد ثامن الائمه (ع) روز یکشنبه در بازدید خبرنگاران از این پروژه اظهار داشت: مسجد ثامن الائمه (ع) در زمینی به مساحت 1500 متر مربع با 3000 متر زیربنا در سه طبقه احداث میشود.

وی اضافه کرد : جناب آقای مشتاق مشتاقی خیر و بانی ساخت مسجد ثامن الائمه در نظر دارند علاوه بر ساخت مسجدی در خور شهر توریستی کیش با شاخصه های معماری فاخر ایرانی-اسلامی امکانی فراهم شود که بتوان در این مسجد مرکز اسلامی کیش به عنوان مرکزی برای برگزاری رویدادهای بین المللی جهان اسلام، تقویت وحدت بین فرق اسلامی، ارتقاء سطح معارف اسلامی، پژوهش های قرآنی و تبلیغ و ترویج شعائر اسلامی شکل گیرد.

معمار مسجد ثامن الائمه گفت: طراحی و اجرای نقوش و تزئینات و کتیبه های پروژه، هنر دست اساتید بنام و تراز اول بین المللی نظیر جلیل جوکار استاد نگارگری، مرتضی مطیفی فرد استاد گچبری و احد ترابی اراکی استاد خوشنویسی میباشد.

وی با بیان اینکه طراحی سازه مسجد و مرکز اسلامی کیش توسط دکتر رسول میرقادری به صورت یک سازه تمام بتنی از پی تا مناره ها و گنبدها شکل گرفته است افزود، در ساخت این مسجد که نمونه ای کم نظیر در جهان اسلام است، تمام متریال و مصالح بکار رفته متناسب با اقلیم مرطوب وگرم کیش انتخاب شده و در آزمایشگاه های معتبرداخلی وخارجی، مورد ارزیابی قرارگرفته اند، تا ماندگاری بالایی در طول زمان های متمادی و قرون داشته باشد.


صابری گفت: در زیر گنبد این سازه منحصر به فرد و دیواره های آن بیش از هزار متر مربع گچ بری با دست معادل زمانی 10 هزار ساعت-نفر انجام شده است، آرایه‌های این مسجد، از بیرون حجاری و از داخل حجاری و گچ‌بری است به شکلی که مسجد یکپارچه سفید و مزین به نقوش ایرانی -اسلامی است . با توجه به اینکه پروژه از ابتدا مزین به نام مبارک حضرت ثامن الائمه (ع) بوده، نگاه ویژه ای به نمادپردازی عدد ۸ شده است تا احیاگر نمادپردازی عددی حکمی در هنر اسلامی نیز باشد. دراین مسجد با زیربنای ۳ هزارمترمربع 1500 تن کوپ سنگ سفید در وسعت ۱۰ هزار متر مربع توسط آقایان کرباسی وشمس با تکنیک و هنر حجاری نصب شده است و از سوی دیگر برای ساخت 40 لنگه درب گره چینی، 25 مترمکعب چوب ساج برمه توسط استاد رادمند بکار برده شد.

وی با اشاره به کارآفرینی دینی - هنری در ساخت مسجد و مرکز اسلامی کیش گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۲۰۰ هنرمند و صنعتگر به صورت مستقیم و بیش از 1500 نفر بصورت غیر مستقیم مشغول به کار شدند.

کلنگ ساخت مسجد در آبان 93 با حضور حجت الاسلام قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده وقت ولی فقیه در سازمان حج و اوقاف، امام جمعه وقت جزیره کیش، رئیس وقت سازمان منطقه آزاد کیش و جمع دیگری از مسئولین جزیره به زمین زده شد و از آن تاریخ ساخت مسجد بی وقفه ادامه داشته است.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.