تفاهم نامه ارائه خدمات پس از فروش فرش ایرانی با بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش و با هدف حمایت از فرش دستبافت ایرانی در جزیره کیش به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های مناسب جزیره کیش، گفت: بهره برداری از این ظرفیت‌ها در راستای برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه فرش دستبافت ایرانی و جلوگیری از خروج منابع ارزشمند انسانی و مالی کشور از دیگر اهداف امضای این تفاهم نامه است.

مهدی کشاورز گفت: امضای این تفاهم نامه گامی بلند در راستای فراهم سازی زمینه گردشگری پایدار در جزیره کیش و عامل محرک برای این صنعت اصیل ایرانی است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم توانمند سازی، اشتغال و راه اندازی مرکز کار آفرینی در حوزه فرش دستبافت ایرانی را از مهم‌ترین اهداف امضاء این تفاهم نامه برشمرد.

فرحناز رافع گفت: با توجه به اینکه تعرفه واردات در جزیره کیش صفر است می‌توان با ایجاد مراکز کار آفرینی در این جزیره علاوه بر ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه، فرش‌های دستبافت ایرانی را از سراسر دنیا برای ارائه خدمات پس از فروش به جزیره کیش منتقل و پس از دریافت شناسه کالا و کد رهگیری و شناسنامه مجدد از این منطقه صادر کرد.

وی گذر موقت فرش‌های مرجوعی و تعهدات ارزی را از مهم‌ترین موانع و مشکلات این خدمات در مناطق آزاد در حوزه فرش دستبافت کشور برشمرد.

رافع تصریح کرد: با توجه به مشکلات ایجاد شده در خصوص مدت زمان بازگشت ارز در صدد هستیم مدت زمان بازگشت ارز از یکسال را به سه سال افزایش دهیم.

وی بالا بودن عوارض را یکی دیگر از عوامل مهاجرت استادکاران حوزه مرمت فرش دستبافت به کشور‌های ترکیه و آذربایجان برشمرد و افزود: با راه اندازی مرکز ارائه خدمات فرش دستبافت در کیش علاوه بر رشد گردشگری صنعتی زمینه ارائه خدمات پس از فروش نیز در کیش فراهم می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش می‌تواند جز کالا‌های گذر موقت باشد، اما به دلیل اینکه فرش ایرانی فاقد کد رهگیری و کد شناسه است و به همین دلیل زمان خروج فرش از کشور مشخص نیست به همین دلیل عوارض به فرش دستبافت تعلق می‌گیرد و به همین دلیل درصدد هستیم با شناسنامه دار کردن فرش ایرانی این مشکل را برطرف کنیم.

در حال حاضر در کشور ۲ میلیون بافنده، ۱۹۱ هزار نفر در حوزه صنایع جانبی و ۵ هزارو پانصد نفر دانش آموخته در ۱۱۵ هنرستان تخصصی فرش و دانشگاه‌های فرش کشور فعالیت دارند.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.