طی شب‌های گذشته، تصاویر ارسالی کیش‌وندان به صبح کیش، خبر از تردد اتوبوس‌های مخصوص فرودگاهی در سطح شهر می‌داد که توجه ما را به خود جلب کرد.

طی شب‌های گذشته، تصاویر ارسالی کیش‌وندان به صبح کیش، خبر از تردد اتوبوس‌های مخصوص فرودگاهی در سطح شهر می‌داد که توجه ما را به خود جلب کرد.

پس از پیگیری، چرایی علت حضور این اتوبوس‌ها در خیابان‌های جزیره کیش متوجه شدیم که با تصمیمی عجیب و قابل تأمل، اتوبوس‌های گران‌قیمت فرودگاهی مکمل مینی‌بوس‌های حمل و نقل برای جابجایی عزاداران مراسم تاسوعا و عاشورا شده‌اند.

با حضور این اتوبوس‌ها در سطح شهر، سؤالاتی در ذهن جاری شد که مگر در جزیره کیش چه اتفاقی افتاده که این خودروها برای جابجایی عزاداران به سطح شهر فراخوانده شده‌اند؟

سیستم حمل‌ونقل عمومی کیش و مینی‌بوس‌های کیش کجا هستند؟

سال‌های گذشته، مینی‌بوس‌های سیستم حمل‌ونقل عمومی انجام جابجایی مسافران را به خوبی انجام می‌دادند و هیچ خللی در سیستم حمل‌ونقل کیش ایجاد نمی‌شد و استفاده از مینی‌بوس جوابگوی جابجایی عزاداران به شهرک‌های دور از مرکز شهر بود.با پیگیری های انجام شده متوجه شدیم مینی‎بوس های کیش مانند سال های قبل برای کمک به تردد راحت عزادارن در محل مراسم حاضر بوده و کاملا آماده ارائه خدمات مطلوب به عزادارن بوده اند و این مورد سوال قبل را پررنگ تر در ذهنمان تکرار که چرا با وجود مینی‎‎بوس های حمل و نقل عمومی از اتوبوس های فرودگاهی استفاده شد؟

{image path="images/2023/07/28_b44598d201_13113885_217.jpg"}

آقایان مسئول، آیا به ایمنی مسافران این خودروها اهمیت می‌دهید؟

این اتوبوس‌ها با صندلی‌های محدود برای مسیرهای کوتاه و بدون ترافیک طراحی‌شده‌اند و تحت هیچ شرایطی مناسب استفاده در محیط شهری نیستند. چرا که با کوچک‌ترین توقف ناگهانی، مسافران تعادل خود را از دست می‌دهند و نقش زمین می‌شوند. استفاده از این اتوبوس‌ها در محیط شهری خطر بزرگی برای مسافران آن تلقی می‌شود.

{image path="images/2023/07/28_21968a953c_cobus_passenger_cabin_gallery.jpg"}

تصمیم‌گیرندگان آگاه از قیمت این خودروها هستند؟

مسئولانی که اجازه حضور این خودروها در سطح را صادر کرده‌اند، می‌دانند این اتوبوس‌ها با قیمت‌های بالا و در شرایط غیرتحریمی گذشته وارد ایران شده‌اند و این روزها که تحریم‌های شدید ایران و قیمت بالای ارز موانع ورود این خودروها به کشور شده است، نگهداری از این خودروها بیش‌ازپیش در اولویت قرار دارد؟ حال آیا ریسک تصادف و از دور خارج شدن هرکدام از این خودروها به فکر تصمیم‌گیرندگان خطور کرده یا خیر، برایمان جالب خواهد بود.

{image path="images/2023/07/28_adc965df38_ecobus-3002.jpg"}

آیا می‌دانید این خودروها با محور چرخش محدود از نظر فنی هم مناسب استفاده در شهر نیستند؟

این خودرو مخصوص حمل‌ونقل جابجایی مسافران در رمپ‌های فرودگاهی طراحی‌شده و از سیستم چرخش محدود چرخ‌ها بهره می‌برند. در خیابان‌های شهری دچار مشکل می‌شود و البته تردد در خیابان‌های ناهموار کیش نیز موجبات آسیب به سیستم‌های تعادل این خودروها را فراهم می‌کند، که توجه به این نکات بیش‌ازپیش تعجب ما از استفاده از این خودروها در سطح شهر را برمی‌انگیزد.

{image path="images/2023/07/28_dddea58536_9113395_808.jpg"}

 "در آخر امیدواریم سیستم جدید مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در این‌گونه مسائل با حساسیت بالاتری برخورد کرده و تصمیم‌های پرریسک را به مسائل از پیش امتحان نشده واگذار کند، چرا که استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی برای جابجایی مسافران در روزهای شلوغ و مراسم پرجمعیت سال‌هاست در کیش جواب خود را پس داده و رضایت حداکثری کیش‌وندان را نیز در پی داشته است."

 

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.