مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه میدان گازی کیش در چهار مرحله اجرا و پس از اجرا روزانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش، محسن خجسته مهر در گفتگو با رسانه ملی در برنامه صف اول گفت: برنامه ریزی کردیم تا ۱۴ ماه آینده بتوانیم ۲۸ میلیون مترمکعب معادل یک فاز پارس جنوبی را از میدان گازی کیش، به شبکه سراسری گاز تزریق کنیم.

وی درباره توسعه میدان گازی کیش که پس از میدان پارس جنوبی، یکی از میادین بزرگ گازی کشور است، گفت: مساحت آن حدود ۷۷۵ کیلومتر مربع است و این میدان در عمق سه کیلومتری خلیج فارس قرار دارد.

خجسته مهر با اشاره به اینکه این میدان گازی حدود ۵۶ تریلیون فوت مکعب یا حدود ۱۵۰۰ میلیارد مترمکعب گاز را در خود جای داده است، افزود: میدان گازی کیش ۱۴ حلقه چاه داشته که قبلاً حفاری شده است و اکنون مراحل تکمیل آن را انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: دو دکل حفاری مربوط به شرکت ملی حفاری ایران نیز آن جا مستقر هستند و به زودی کار حفاری را شروع می‌کنند.

خجسته مهر افزود: قرارداد فاز اول توسعه این میدان را منعقد کردیم؛ یعنی سریع تصمیم گرفتیم، برنامه ریزی کردیم و وارد اجرا شدیم. توسعه فاز اول میدان کیش را شرطی نکردیم و خودمان را وابسته به، اما و اگر یا وابسته به یک سری چالش‌ها از جمله تحریم و سایر تضییقات بین المللی نکردیم.

وی گفت: حاصل توسعه فاز اول، تولید ۲۸ میلیون مترمکعب گاز و روزانه ۱۱ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که این گاز از طریق یک خط زیردریایی ۲۱۰ کیلومتری به عسلویه و پالایشگاه‌های موجود در فاز‌های ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی منتقل می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: اهمیت توسعه فاز اول میدان گازی کیش از این جهت است که در شرایط مصارف رو به رشد کشور وبعضاً ناترازی گاز، تا ۱۴ ماه آینده و با سرمایه گذاری حدود ۹۰۰ میلیون دلاری، بتوانیم ۲۸ میلیون مترمکعب معادل یک فاز پارس جنوبی را به شبکه سراسری گاز تزریق کنیم.

وی گفت: برآورد می‌شود توسعه میدان گازی کیش حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد و در حال حاضر مشغول انجام مطالعات مهندسی پایه برای اجرای فاز ۲، ۳ و ۴ هستیم و پس از انجام این مطالعات، کار ساخت جَکِت و سکو‌های دریایی آن هم انجام می‌گیرد.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.