ویژه های خبری

امروز : پنجشنبه - ۵ - خرداد - ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش، عزت اله محمدی، گفت: بندر تجاری کیش می‌تواند با توجه به شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی از جمله در حوزه بازار بانکرینگ با کشور‌های همسایه خلیج فارس و کشتی‌های عبوری از این بندر را داشته باشد.

محمدی افزود: تامین مواد غذایی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماند‌های نفتی و زباله‌های کشتی از خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک می‌تواند زمینه ساز درآمدزایی بالایی برای بندر تجاری کیش باشد.

وی افزود: منطقه آزاد کیش در مسیر ورود کشتی‌ها به این خلیج در منطقه استراتژیک تنگه هرمز با ظرفیت‌های جغرافیایی لازم و با اقدامات مناسب می‌تواند سهمی از بازار را برای سوخت‌رسانی به کشتی‌ها اختصاص دهد.

عزت اله محمدی افزود: در طول سال، ۲۵ هزار کشتی از خلیج‌فارس عبور می‌کنند که نیاز به ۲۰ میلیون تن سوخت دارند، در این میان امارات متحده یکی از کشور‌هایی هست که به کشتی‌ها سوخت‌رسانی می‌کند و به گفته کارشناسان افزون بر ۸۰ درصد سوخت کشتی‌ها در بندر فجیره این کشور تامین می‌شود.

محمدی افزود: موقعیت استراتژیک بندر تجاری مجهزی که در شمال شرقی این جزیره واقع شده و همچنین عدم دسترسی به حمل و نقل جاده ای، سبب می‌شود تا این بندرگاه شاهرگ حیاتی حمل و نقل توسعه فعالیت‌های دریایی و اقتصادی باشد.

وی گفت: مجتمع بندر تجاری کیش می‌تواند در حوزه توسعه بازار بانکرینگ با کشور‌های همسایه خلیج فارس، نقش راهبردی داشته باشد که برای تقویت چنین ظرفیت بی نظیری با برنامه ریزی دقیق می‌توان در شرایط فعلی از دریا به عنوان بزرگ‌ترین محور تجارت بین‌الملل بهره گرفته و سبب رونق همه جانبه این جزیره زیبا شود.

سرپرست شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های کیش در ادامه تصریح کرد: بندر تجاری کیش قابلیت پهلوگیری کشتی‌های کانتینری، مسافری، تفریحی، سوختی است و حجم گسترده‌ای از عملیات جابه‌جایی کالا‌های عمومی در این بندر انجام می‌شود.