نکاتی در مورد شیر مادر

تا چه مدت و چگونه مي توان شير دوشيده شده مادر را ذخيره كرد؟

تا چه مدت و چگونه مي توان شير دوشيده شده مادر را ذخيره كرد؟
 
*ظروف شيشه اي اولين انتخاب و ظروف پلاستيكى سخت شفاف دومين انتخاب براى ذخيره كردن شيراست. ليوان و بطري كه براي دوشيدن و ذخيره كردن شير مورد استفاده قرار مي گيرند، هميشه بايد با آب داغ و مواد شوینده  شسته شده باشند.
 
 
 *معمولا برای ذخیره شير دوشيده شده ،مدت زمان ایده آل و مدت زمان قابل قبول ذکر می شود،مدت زمان ایده آل کوتاه تر بوده و برای حفظ مواد مغذی و عوامل ضد عفونت شیر بهتر است. چون در مدت طولانی عوامل ضد عفونت و برخی مواد مغذی مثل ویتامین ث بیشتر کاهش می یابد.اما بهر حال شیر دوشیده شده بهتر از شیر مصنوعی است.
 
*درجه حرارت محل ذخیره کردن،مدت نگهداری شیر را تعیین می کند. مدت ذخیره کردن شیربرای شیرخوار سالم رسیده در خانه با شیرخوار نارس و بیمار در بیمارستان متفاوت است.
 
*شیر دوشیده شده را باید بلافاصله داخل یخچال یا فریزر قرار داد. برای شیرخوار سالم  شير دوشيده شده در درجه حرارت اتاق به شرطي كه دور از آفتاب، گرماي چراغ و يا شوفاژ باشد، مدت 4 ساعت (در درجه حرارت 25-37 درجه سانتی گراد) وتا 8 ساعت (در درجه حرارت 15-25 درجه )قابل استفاده است و در دمای بالای 37 درجه ذخیره نکنید. ولي بايد توجه داشت، شيري كه دردرجه حرارت اتاق نگهداري شده باشد ديگر قابل فريز كردن نيست.
 
*شير دوشيده شده تازه  را مي توان  برای  شیرخوار سالم تا 96 ساعت در يخچال(4 درجه سانتی گراد) نگهداري نمود و يا ظرف 30 دقيقه اول در يخچال گذاشت و سپس فريز كرد.
 
*ظرف شیر را در سردترین قسمت یخچال یا فریزر قرار دهید.بسیاری از یخچال ها درجه حرارت پایدار ندارند و درب آنها زیاد باز و بسته می شود،بنابراین گرچه مدت طولانی تر در یخچال قابل قبول است اما توصیه نمی کنیم.
 
*شيردوشيده شده در قسمت جايخي يخچال تا 2هفته و در فريزرهاي معمولي ( زير 18 درجه) تا 3 ماه و درفريزرهاي صنعتي (زير 32 درجه سانتي گراد) تا 6 ماه قابل نگهداري و استفاده است.
 
*شیر منجمد شده و ذوب شده در یخچال تا 24 ساعت قابل استفاده است.
 
*ظرفي كه براي فريزر كردن به كار مي رود بايد فقط تا سه چهارم از شير پر شود تا جاي يخ زدن نيز داشته باشد.
 
*تاريخ دوشيدن شير را روي ظرف ثبت كنيد تا در هر بار استفاده، اول شيرهاي قديمي تر مصرف گردد.
 
*شير دوشيده شده منجمد را چگونه بايد ذوب كرده و به شيرخوار بدهم؟
 
*براي ذوب كردن شير دوشيده شده منجمد، هرگز ظرف محتوي شير را مستقيم روي اجاق  ویا در ماکروویو قرار ندهيد.
 
*چون برخی از عناصر آن نابود می شود و می تواند دهان شیرخوار را نیز بسوزاند.بلکه آن را در یخچال بگذارید تا به آرامی ذوب شود و طی 24 ساعت مصرف کنید.
 
*طریق دیگر اینکه این شیر را به مدت نیم تا 1 ساعت به درجه حرارت بدن برسانید و با چکاندن  یک قطره شیر روی ساعد،حرارت مناسب را تشخیص دهید. بدين منظور ظرف محتوي شير منجمد را در ظرف آب ولرم گذاشته و تكان دهيد تا كم كم يخ آن باز شود و يا در قابلمه اي حاوي مقداري آب كه روي اجاق قرار دارد، بگذاريد و طی یک ساعت همچنان که گرم است استفاده کنید. شيرمنجمد شده اي كه ذوب و گرم کرده ایدرا هرگز دوبار منجمد نكنيد.

/بیتا ابراهیمی راد

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.