ایدز در ابتدا مشکل برخی از کشورهای صنعتی بود، امروز یک مساله جهانی است . این عفونت به دلیل میزان کشندگی بالا , هزینه های مراقبتی زیاد، ایجاد مشکلات اجتماعی متعدد و هدف قراردادن جمعیت جوان جامعه از معضلات مهم جوامع بشری محسوب می شود.

ایدز در ابتدا مشکل برخی از کشورهای صنعتی بود، امروز یک مساله جهانی است . این عفونت به دلیل میزان کشندگی بالا , هزینه های مراقبتی زیاد، ایجاد مشکلات اجتماعی متعدد و هدف قراردادن جمعیت جوان جامعه از معضلات مهم جوامع بشری محسوب می شود. علیرغم اینکه این عفونت در سال های اولیه دهه هشتاد میلادی شناسایی شده , اما در حال حاضر تعداد زیادی از افراد با این آلودگی زندگی می کنند، به همین علت این بیماری بعنوان طاعون قرن شناسایی شده است.
ایدز در همه كشورهای جهان، در گروه های سنی متفاوت و نژادهای مختلف، نه فقط در هم جنس بازان بلكه در هر دو جنس، مشاهده شده است. و در واقع ایدز یك مشكل جهانیست و به كشور و گروه خاصی اختصاص ندارد.
عامل این بیماری، ویروسی به نام  HIV یا ویروس نقص ایمنی انسانی می باشد که سیستم دفاعی بدن را مورد تهاجم قرار داده و باعث اختلال فعالیت آن می شود. به فردی که ویروس وارد بدن وی شده HIV+ و به فردی که در مراحل انتهایی عفونت باشد و علائم بیماری در او ظاهر شده باشد فرد مبتلا به ایدز گفته می شود. لازم به ذکر است افراد در این هر دو حالت آلوده کننده می باشند و می توانند ویروس را به فرد دیگری انتقال دهند. در ایران نیز تعداد زیادی از افراد با این ویروس زندگی می کنند که تنها 30 درصد از این افراد شناخته شده اند و 70 درصد بیماران از وجود ویروس در بدنشان بی اطلاع هستند و همین مساله احتمال انتقال ویروس HIV به سایر افراد را افزایش می دهد. با توجه به آمارهای موجود بیشترین جمعیت در معرض خطر ، جوانان هستند؛ حدود 75تا 90 درصد آلودگی به ویروس ایدز در گروه سنی 20 تا 45 سال اتفاق می افتد که جمعیت جوان جامعه محسوب می شوند لذا اقدام جهت انجام تست های تشخیص سریع HIV نیز به این گروه بیشتر توصیه می گردد.
با توجه به موارد ذکر شده بهتر است مروری به راه های عمده انتقال ویروس HIV داشته باشیم:
راه های عمده سرایت ویروس HIV عبارت است از:
•    تماس های جنسی خارج از چارچوب (جنس مخالف – هم جنس بازان )
•    تزریق خون و فراوردهای آلوده آن
•    استفاده از سرنگ های مشترك
•    بخصوص در بین معتادان تزریقی و بكار بردن ابزار و وسایل آلوده
•    انتقال از مادر آلوده به جنین
•    تاتو و خالکوبی

اما ترس از اینکه در اثر تماس های روزمره و کارهای روزانه به ویروس اچ ای وی آلوده شویم , ترسی کاملاً بیجاست . پس بهتر است بدانیم HIV از طریق راه های زیرانتقال نمی یابد:
•    از طریق تماسهای عادی مثل کارکردن با یکدیگر ، هم صحبت شدن ، همسفر بودن ، دست دادن ، بوسیدن ، روابط اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی
•    از طریق استفاده از حمام عمومی ، استخرو توالت
•    از طریق لباس ، پوشاک ، پتو و رختخواب
•    عطسه ، سرفه و نیش حشرات
در ایران نیز کلینیک های مشاوره بیماری های رفتاری جهت ارائه خدمت های تخصصی HIV به کلیه ی هموطنان عزیز در نظر گرفته شده اند،به تمام کسانی که فکر می کنند ریسک ابتلا و به این ویروس را دارند توصیه می شود جهت انجام تست های تشخیص سریع و همچنین دریافت مشاوره های لازم و بالا بردن اطلاعات خود به این کلینیک ها که حوزه عملکرد آنها اختصاصا در رابطه بیماری ایدز بوده مراجعه نمایند لازم به ذکر است تمام خدمات این کلینیک ها به صورت کاملا محرمانه و رایگان ارائه می شود. جهت تماس با کلینیک مشاوره بیماری های رفتاری جزیره کیش می توانید با شماره 07644432626تماس حاصل فرمایید

 

 

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.